Direktlänk till inlägg 24 oktober 2008

amningsersättning

Av vampireslave - 24 oktober 2008 12:55

amning är en laddad fråga har jag förstått. alla mammor tycker någonting. oavsett om man ammar eller ger ersättning. och detta tyckande någonting är väldigt starkt. det har jag oxå förstått. det här är mina tankar kring det hela:


otroligt tråkigt och ledsamt att jag inte kan amma längre. jag ser enbart fördelar med amning, såsom mindre risk för allergier i framtiden, bättre motståndskraft mot sjukdomar och så vidare. dessutom är det smidigt, enkelt och behändigt. maten hänger med överallt och har lagom temp. 


men. sedan hon började äta ersättning har många saker blivit enklare i vardagen. för det första har jag ju en mätt dotter som är glad och nöjd. för det andra äter hon numera på bestämda tider. helt automatiskt. vilket är otroligt skönt eftersom det har blivit lättare att planera saker och däri planera in hennes måltider. för det fjärde är hon mätt längre och har slutat äta på natten.


för det femte känns det som att jag och sambon blivit två likvärdiga föräldrar. det finns inget jag kan göra som inte han kan göra, och tvärtom. det har fått mig att slappna av otroligt mycket. vi kan dela lika. 


än så länge bara fördelar alltså. vad tycker ni?

 
 
katarina

katarina

24 oktober 2008 13:51

Fungerar det för er tre så njut och var nöjd^^
Skit i andras åsikter^^
Fungerar det bäst så här för er , så är det BÄST^^no matter what^^
/k

http://dieselthedog.dinstudio.se

 
Lindalarven

Lindalarven

24 oktober 2008 13:59

jag har nog ingen speciell åsikt ännu, men jag vet ju inte vad jag kommer tycka som mamma. men om jag säger såhär, jag ser inte fram emot att en baby ska suga på mina bröstvårtor, det är ju en erogen zon för tusan ^^

http://hallonlarv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ingrid

24 oktober 2008 17:38

Visst är amning behändig, billig, bra för hälsan osv.. Men vad är det mot en mätt unge.. INGENTING!! Javisst jag har ammat mina alla 4 men jag hade ju då även mjölk i överflöd (de enda gångerna man haft schysst BH storlek)Med barn nr 4 bestämde fröken själv att lägga av med amningen vid 8 månaders ålder och visst kändes det skönt att få vara en fri och glad mamma som faktiskt sov bättre. Grattis till att ni har en lösning som passar er familj bäst.

 
Crimsonanna

Crimsonanna

24 oktober 2008 18:41

Det viktigaste är väl ändå att familjen mår bra:) Håller med dig om amningens fördelar men jag tycker nog att det viktigaste är ert mående. Och en mätt Freja och en mer avspänd mamma är viktigt

http://www.metalanna.blogspot.com

 
Sofia

Sofia

24 oktober 2008 19:09

Amning är otroligt viktig tycker jag med och kan bli förbannad på tjejer som dömer ut det direkt, som inte lägger två fingrar i kors för att försöka, eller som ger upp utan att egentligen har försökt.
Men förstås så är det ju allra, allra viktigast att barnet blir ordentligt mätt. Har du ammat i nästan fyra månader så är det ju alldeles fantastiskt och lilla krypet har fått den bästa av starter! Hon är ändå i åldern när ny/annan mat skall introduceras så helt tokigt är det ju inte.

http://vildvittra.net

 
Ingen bild

Varulvsprinsen

25 oktober 2008 10:38

Som pappa är jag både glad och ledsen för att amningen slutade... visst.. det finns förmodligen en hel drös med drönarkarlar som tycker att mata barn är mammas uppgift.. men jag kände mig åtminstone lite utanför.. dom tillfällena som Frejamonster skrek och jag försökt allt, och det visade sig att hon var hungrig så jag var tvungen att lämna över henne.. kändes inte kul.. men nu kan jag själv ge henne flaska! WEE!

 
Ingen bild

Varulvsprinsen

25 oktober 2008 10:41

och just ja... glömde skriva varför jag var ledsen (^_^)

för att man hade satt upp förhoppningar, liksom, att Freja skulle helammas tills hon var sex månader för ultimat resultat (enligt socialstyrelsen). Så man själv sätter upp mål, och det är klart att det är tråkigt när det inte går vägen.. men det känns inte så farligt (^_^)

 
Med en kniv

Med en kniv

26 oktober 2008 14:06

Får nog hålla med Varulvsprinsen härovan. Det var riktigt fint när man som pappa kunde börja vara med och ge mat på lika villkor. Samtidigt som jag är glad över att vi fick sex månader med fullamning. Men det har ju att göra med hur mycket mjölk det finns! Min Loppan gick emellanåt runt som nån slags urtida fruktbarhetsfetish med mjölkstrålar som sprutade rätt ut. Du har ju försökt och velat, och då kan väl inte ens den mest magsura amningsförespråkare ha nåt att invända? Tror dessutom att barnet rent mentalt mår fan så mycket bättre av att äta ersättning än att ha en stressad mamma som har dåligt samvete för att hon inte "kan ge sitt barn mat". Tack för fin blogg!

http://medenkniv.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vampireslave - 28 oktober 2009 20:42

jag provar mina vingar. kanske kan jag lära mig flyga. åtminstone förstå hur wordpress funkar. där tänker jag hålla till ett tag. får se vart jag landar. kika in i nätet hos vampireslave! ...

Av vampireslave - 27 oktober 2009 18:48

idag är det lördag. så sant som det är sagt. desperate housewives på tv ikväll. alltså är det lördag. nya nemi ramlade in genom brevlådan idag. dubbellördag. och på lördagar får man äta godis. därför gick vi i samlad trupp till affären för att inhand...

Av vampireslave - 26 oktober 2009 12:34

det här med tid. den är svår att hålla koll på. nuförtiden. åldrar och minuter känns som petitesser. men visst blir kinderna lite skamligt röda när jag vid frukosten insåg att vilda och yla blivit fem månader gamla. FÖR TVÅ DAGAR SEN.   för mycke...

arg

Av vampireslave - 25 oktober 2009 10:32

anledningen till att jag bytte till BLOGGAGRATIS bloggportal var för att slippa all satans reklam. trött på detta hos blogg.se tyckte jag att bloggagratis var ett perfekt alternativ. för ett tag sedan bytte portalen namn till bloggplatsen, och vad se...

Av vampireslave - 24 oktober 2009 19:03

tvillingbetraktelse. ibland händer det att fel barn stoppas i fel säng. småkrypen är inte alls lika. och otroligt lika. på samma gång. dialogen som utspelade sig är ju inte klok egentligen. jag skyller helt och fullt på den utarmande tröttheten:   ...

Presentation

Omröstning

vill du byta efternamn?
 ja
 ja - vill skapa ett eget
 nej
 har redan gjort det
 vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards