Direktlänk till inlägg 21 januari 2009

organdonation

Av vampireslave - 21 januari 2009 19:23

lite datortid innan jag kryper ned i soffan och fördjupar mig i nästa delkurs i häxkonst och magi. evokation av kvintessensen. spännande. har börjat lite smått att läsa inledningen. en sak att ta fasta på i denna delkurs är att ställa frågor. huvudsaken är inte att få fram svar, huvudsaken är att ställa frågor. det är där det börjar.


passande nog kunde jag ställa mig själv en viktig fråga hos barnmorskan igår. ännu har jag inte nått fram till ett svar. gick nämligen på toa innan besöket, och på insidan av dörren satt en lapp med den ungefärliga rubriken vi behöver fler donatorer. 


hjärnan började automatiskt spinna iväg. jag är positiv till organdonation. har alltid varit det. anmälde mig i ett register för donation så att uppgifterna skall finnas. har inte heller några problem med att donera organ till forskningsändamål. sen läste jag lappen noggrannare.


vi behöver ägg- och spermiedonatorer. hm. jaså. plötsligt satt jag där på toalettkanten och visste inte riktigt vad jag skulle tycka. känna. eller tänka. äggdonator. mina ägg. mina halvbarn. nånstans här blev det riktigt svårt.


spontant ville jag säga nej. och genast därefter frågade jag mig varför? nånstans här befinner jag mig nu. grubblandes. skit samma om jag aldrig donerar ägg, eller nånsin vandrar till vägskälet där jag tvingar mig själv till ett ställningstagande. det viktiga för mig är att fundera. var är jag i frågan, och varför?


tog upp detta med sambon. för hans del var det inte så komplicerat. hans spontana reaktion blev jamen, tänk på de som inte KAN få barn då?  javisst. tänk på dem. men ändå... det är svårt!


hur tänker du? 

 
 
Malin

Malin

21 januari 2009 22:40

hmm... svår fråga det här! Jag har oxå skrivit in mig på organdonation men att donera ägg... jag skulle bli jätteglad om någon gör det så att jag kan få barn (om jag inte kan få barn, vilket jag inte vet iofs) Men att gå runt och veta att någonstans i världen finns ett barn med mitt dna... tanken känns inte helt främmande, men behöver nog tänka lite till på det :)
Massa kramar!

http://-

 
AnnelieH

AnnelieH

22 januari 2009 00:39

Min första känsla är SJÄLVKLART! Jag vet hur svårt det kan vara att få barn. de två första kom som på räls och lilla maxen lät vänta på sig..och den fjärde vi ville ha blev inget för inget hände.. So far so good..MEN sedan började jag att tänka. Mitt DNA...någon som kan bli och se ut som mig, om än lite.. Funderar vidare och tänker mig ändå att jag, vem är jag och mitt DNA i det stora hela? Jag får fundera vidare helt enkelt..

http://annelieh.bloggagratis.se

 
Katarina

Katarina

22 januari 2009 09:28

Jag säger Självklart,har funderat på det ganska länge och ja jag kan tänka mig donera ägg.
På tal om barnbiten,så om vi bestämmer oss för ett till barn så väljer vi att adoptera barnet, då världen tyvärr har väldigt många oönskade barn =/Och jag/vi redan har ett barn på naturlig väg.
Sambon är med på samma linje=)

http://www.dieselthedog.dinstudio.se

 
vampireslave

vampireslave

22 januari 2009 09:45

intressant att höra era reflektioner! och som jag trodde, en inte alldeles enkel fråga att ta ställning till! man måste i alla fall fundera lite grann. och visst är det bra att fundera? =)

http://vampireslave.bloggagratis.se

 
Nini

Nini

22 januari 2009 10:58

Jag tänker som du så långt. Är med i donationsregistret. I Tobiasregistret (benmärg) och är blodgivare (när jag inte tar en massa mediciner). Men mina ägg?
Inte för egen del, men det skulle innebära att mina barn kanske skulle få "halvsyskon" någonstans därute?
Samtidigt kan jag lättare tänka mig att donera mina ägg än att jag kan tänka mig att "gå med på" att maken skulle donera spermier. De är ju "mina" s.a.s
Svårt. Mycket svårt.

http://nini.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

22 januari 2009 11:17

Ok, då tänker jag vidare lite ut över ramarna. Tänk om jag donerar ägg och senare skaffar barn och mitt barn av en slump träffar mitt "andra" barn och de blir kära och tillslut skaffar barn med varann. Då blir det ju inavel. Eller? Inte tusan gör man DNA-test för att försäkra sig om att ens partner inte är släkt med en fast man kommer från ett "okänt" ägg. Vad jobbigt. Men tanken är ju god...

http://salo.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vampireslave - 28 oktober 2009 20:42

jag provar mina vingar. kanske kan jag lära mig flyga. åtminstone förstå hur wordpress funkar. där tänker jag hålla till ett tag. får se vart jag landar. kika in i nätet hos vampireslave! ...

Av vampireslave - 27 oktober 2009 18:48

idag är det lördag. så sant som det är sagt. desperate housewives på tv ikväll. alltså är det lördag. nya nemi ramlade in genom brevlådan idag. dubbellördag. och på lördagar får man äta godis. därför gick vi i samlad trupp till affären för att inhand...

Av vampireslave - 26 oktober 2009 12:34

det här med tid. den är svår att hålla koll på. nuförtiden. åldrar och minuter känns som petitesser. men visst blir kinderna lite skamligt röda när jag vid frukosten insåg att vilda och yla blivit fem månader gamla. FÖR TVÅ DAGAR SEN.   för mycke...

arg

Av vampireslave - 25 oktober 2009 10:32

anledningen till att jag bytte till BLOGGAGRATIS bloggportal var för att slippa all satans reklam. trött på detta hos blogg.se tyckte jag att bloggagratis var ett perfekt alternativ. för ett tag sedan bytte portalen namn till bloggplatsen, och vad se...

Av vampireslave - 24 oktober 2009 19:03

tvillingbetraktelse. ibland händer det att fel barn stoppas i fel säng. småkrypen är inte alls lika. och otroligt lika. på samma gång. dialogen som utspelade sig är ju inte klok egentligen. jag skyller helt och fullt på den utarmande tröttheten:   ...

Presentation

Omröstning

vill du byta efternamn?
 ja
 ja - vill skapa ett eget
 nej
 har redan gjort det
 vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards