Direktlänk till inlägg 7 november 2007

julklappar

Av vampireslave - 7 november 2007 22:40

dagen har i sin helhet varit seg. somnade i soffan liggandes på min sambo. det var mysigt. har genrepat föreläsningen en gång och den verkar sitta. ska läsa igenom den ytterligare innan sovdags. för säkerhets skull. jag är lite nervös.


sen har jag suttit vid köksbordet och slagit in julklappar. årets första. till tre personer. känns bra. förhoppningsvis blir det inte så stressigt om man börjar i tid. men så tänker jag nog varje år. en skillnad i år blir att julen bortprioriteras lite grann. lite. vi ska försöka ta hand om vår ekonomi så mycket som möjligt och kan därför inte köpa julklappar i samma utsträckning som förr. det får bli mer hemmagjort och hemfixat denna december. men även det känns bra. inte så kommersiellt och köpgalet.


känner dessutom att julen faller i och med mina häxkonststudier. jag kan redan nu ana viss ambivalens inför denna högtid i framtiden. ifall fröet i min mage vill växa och mår bra kommer ett litet barn vilja fira jul med allt vad det innebär om några år. hur mycket skall man hålla på sin egen tro och religion/konst, och hur mycket skall man tillmötesgå det samhälleliga kravet att göra si och så för barnens skull? svår fråga, definitivt. 


en annan tanke som slagit till är att jag kanske för första gången på en väldig massa år kan ta del av ett julbord i år. tro mig, som vegetarian kan man göra mycket gott till julbordet själv, det finns utmärkta recept och vegetariska lådor. men faktum kvarstår. som vegis är man lite utanför kring skinkan. undrar hur det kommer kännas. just nu längtar jag definitivt inte efter kött i någon form. jag håller mig till min stackars fisk ett tag till. 


och annars då. svettas som en galen gris. men det är tydligen normalt. det är visst så att fostret inte får bli för varmt, därför börjar man svettas vid lägre temperaturer. jotack. det har jag märkt. en annan grej jag garvade åt som fan. det är uppenbarligen viktigt att klä sig i lager på lager oxå. så att man kan ta av sig efter temperaturer, för fostret kan bli överhettat om man har för mycket kläder på sig. men herrejösses.


det är verkligen tur att inte grottmänniskorna på stenåldern visste om allt det här. i så fall hade ingen kunnat skaffa barn och mänskligheten dött ut för länge sen. ungefär som humlan som inte vet att den är för tung för att flyga. godnatt.

 
 
Slusk

Slusk

7 november 2007 23:37

tackar! tredje gången gillt på att hitta en borttappad lur =P

Helt rätt med att avkommersialisera julen! sen avvecklar vi det sabla kristna stressmomentet helt. fast det stannar nog bara vid mina drömmar..

lycka till imorrn! =)

http://slusk.bloggagratis.se

 
M

M

8 november 2007 08:55

jag äter ingen julskinka eftersom jag inte gillar det.. mina favoriter är köttbullar, sill och prinskorven..
Du kan baka olika typer av julgodis, slå in det fint.. eller saft, sylt, marmelad.. hur huslig du vill vara

http://mazlin.scriptorium.se

 
Ingen bild

CaKeNoRu

8 november 2007 09:26

Jag äter inte heller skinka men de är mest för att jag inte tycker de är gott..

Visst är de skoj med funderingar kring graviditeten..:) Så kul och läsa andras funderingar..:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vampireslave - 28 oktober 2009 20:42

jag provar mina vingar. kanske kan jag lära mig flyga. åtminstone förstå hur wordpress funkar. där tänker jag hålla till ett tag. får se vart jag landar. kika in i nätet hos vampireslave! ...

Av vampireslave - 27 oktober 2009 18:48

idag är det lördag. så sant som det är sagt. desperate housewives på tv ikväll. alltså är det lördag. nya nemi ramlade in genom brevlådan idag. dubbellördag. och på lördagar får man äta godis. därför gick vi i samlad trupp till affären för att inhand...

Av vampireslave - 26 oktober 2009 12:34

det här med tid. den är svår att hålla koll på. nuförtiden. åldrar och minuter känns som petitesser. men visst blir kinderna lite skamligt röda när jag vid frukosten insåg att vilda och yla blivit fem månader gamla. FÖR TVÅ DAGAR SEN.   för mycke...

arg

Av vampireslave - 25 oktober 2009 10:32

anledningen till att jag bytte till BLOGGAGRATIS bloggportal var för att slippa all satans reklam. trött på detta hos blogg.se tyckte jag att bloggagratis var ett perfekt alternativ. för ett tag sedan bytte portalen namn till bloggplatsen, och vad se...

Av vampireslave - 24 oktober 2009 19:03

tvillingbetraktelse. ibland händer det att fel barn stoppas i fel säng. småkrypen är inte alls lika. och otroligt lika. på samma gång. dialogen som utspelade sig är ju inte klok egentligen. jag skyller helt och fullt på den utarmande tröttheten:   ...

Presentation

Omröstning

vill du byta efternamn?
 ja
 ja - vill skapa ett eget
 nej
 har redan gjort det
 vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards