Direktlänk till inlägg 16 september 2007

barnprat nr 1: abort

Av vampireslave - 16 september 2007 21:08

såg nyss en dokumentar i SVT om abort. den var väldigt bra. den visade hur tjejer och kvinnor kan reagera efter en utförd abort, samt hur sjukvården tar hand om (eller inte tar hand om) de som mår dåligt efter ett abort-ingrepp. för mig var det mest intressant att höra hur det verkligen är och känns att göra en abort. för som de framhöll i dokumentären, vi pratar aldrig om abort i samhället.


jag har själv funderat över abort. jag är inte gravid. har aldrig varit gravid och därmed heller aldrig tvingats göra en abort. men saker kan hända. därför kändes det som en viktig fråga att fundera över. för när man väl kastas in i en sådan situation kan det vara skönt att veta hur man tänkt och kanske redan ha ett beslut tillhands.


funderingar som dessa sköts som pilar genom skallen under den tid då jag var sjukskriven. i två och ett halvt år var jag sjukskriven för utmattningsdepression. då hinner man tänka mycket. extra mycket tankar blev det på grund av den kognitiva terapi och psykodynamiska terapi jag gick igenom. jag vände ut och in på mig själv flera gånger om och analyserade ihjäl minsta cell i kropp och själ. självklart var jag även tvungen att brotta mig in i det dolda rummet med "framtiden" på dörren.


min sambo och jag är överens om att inte välja abort idag. tvärtom vill vi väldigt gärna ha barn. snart. i twilight zone får man dessvärre aldrig vara ifred. istället för att vara rädd för att oönskat bli med barn är jag nu rädd för att inte kunna bli med barn. därför var det oxå lärorikt att få ta del av tankar och känslor i denna dokumentär där kvinnor känner att de måste välja bort. välja abort.


ju fler insikter och situationer jag får ta del av, ju fler sidor av en sak jag lär mig att se, desto bättre hoppas jag kunna hantera min egen situation. livet är sällan svart eller vitt. livet är komplext. jag vet inte exakt hur insikterna från denna dokumentär skall hjälpa mig, jag kände bara att det var väldigt viktigt att se den.

 
 
bambi

bambi

16 september 2007 21:29

Jag såg också dokumentären, den berörde verkligen!

http://bambi.bloggagratis.se

 
Nathalie

Nathalie

16 september 2007 21:38

Önskar att jag hade sett den.

En sak man inte tänker på när man blir gravid är det här med komplikationer. Hur skulle man t.ex ställa sig till en abort om man såg på ett ul att ens barn är gravt handikappat och kanske har utvecklingsstörningar osv. JAG tror att man kan ge alla ett värdigt liv, i vissa fall får man kämpa och kriga mer än i andra fall, men jag tror absolut att man kan glädjas exakt lika mycket med ett "skadat" barn som med ett "normalt" barn.
Men det är som sagt något man inte tänker på. Det handlar ju inte heller alltid om huruvida man kan älska sitt barn eller inte, det handlar ju om man tror att man kan ge det allt man vill kunna ge det.

Vet inte alls hur jag ställer mig till detta personligen. Det är en så svår fråga som jag inte tror att man kan ta ställning till förrän man är i situationen.

http://meandmymen.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vampireslave - 28 oktober 2009 20:42

jag provar mina vingar. kanske kan jag lära mig flyga. åtminstone förstå hur wordpress funkar. där tänker jag hålla till ett tag. får se vart jag landar. kika in i nätet hos vampireslave! ...

Av vampireslave - 27 oktober 2009 18:48

idag är det lördag. så sant som det är sagt. desperate housewives på tv ikväll. alltså är det lördag. nya nemi ramlade in genom brevlådan idag. dubbellördag. och på lördagar får man äta godis. därför gick vi i samlad trupp till affären för att inhand...

Av vampireslave - 26 oktober 2009 12:34

det här med tid. den är svår att hålla koll på. nuförtiden. åldrar och minuter känns som petitesser. men visst blir kinderna lite skamligt röda när jag vid frukosten insåg att vilda och yla blivit fem månader gamla. FÖR TVÅ DAGAR SEN.   för mycke...

arg

Av vampireslave - 25 oktober 2009 10:32

anledningen till att jag bytte till BLOGGAGRATIS bloggportal var för att slippa all satans reklam. trött på detta hos blogg.se tyckte jag att bloggagratis var ett perfekt alternativ. för ett tag sedan bytte portalen namn till bloggplatsen, och vad se...

Av vampireslave - 24 oktober 2009 19:03

tvillingbetraktelse. ibland händer det att fel barn stoppas i fel säng. småkrypen är inte alls lika. och otroligt lika. på samma gång. dialogen som utspelade sig är ju inte klok egentligen. jag skyller helt och fullt på den utarmande tröttheten:   ...

Presentation

Omröstning

vill du byta efternamn?
 ja
 ja - vill skapa ett eget
 nej
 har redan gjort det
 vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards