Direktlänk till inlägg 9 december 2008

ultraljudet

Av vampireslave - 9 december 2008 17:34

ohlala. vet inte riktigt vad jag ska säga. vet inte riktigt var jag ska börja. det känns lite svårt att fatta. fortfarande. kanske ännu mer just nu, när jag faktiskt sett det med egna ögon.


två sprattlande varelser på åtta centimeter vardera. hushåller sig i en och samma fostersäck. en liten vägg skiljer dem åt. enäggstvillingar. ohmyfuckinggod vi ska ha tvillingar! 


allting är bra. just nu. så kommer jag leva i denna graviditet. för stunden. i ögonblicket. absolut just nu. och just nu är allt perfekt. de har normal mängd fostervatten, rör sig normalt mycket och hjärtan som slår normalt. finfint. 


största risken med enäggstvillingar när de ligger på detta sätt (tvillingar kan ligga på olika sätt men jag orkar inte skriva ned allt, googla för att stilla nyfikenheten) är tvillingtransfusion. de delar på en moderkaka (tvillingar har antingen en eller varsin) och då kan ena barnet få för mycket blod och växa jättesnabbt medan den andra tvillingen inte får så mycket blod.


det största barnets hjärta klarar inte av den ökade blodmängden, så för att kompensera vätskan försöker barnet kissa så mycket som möjligt. följden blir att fostervattenmängden ökar hos den tvillingen. (de ligger ju skilda åt med en hinna) trycket i vattnet blir då olika på de båda sidorna om hinnan. tvillingen som är i fara i detta läge är den som drabbas av den ökade mängden vätska. eftersom de delar moderkaka är en annan risk att den ena tvillingen norpar åt sig mer näring, så en blir större och en mindre, alternativt inte växer alls. 


så har i alla fall jag förstått det hela. mycket intressant att lära sig om detta. det verkar vara en djungelvetenskap där allt beror på "om" och "när" och möjligen "kanske."pirripirr alltså! jag väljer att vara högst medveten om de risker som finns, men samtidigt försöka leva i nuet. och just nu är det bra. 

 
 
Sanna

Sanna

9 december 2008 18:37

Jag blir först att kommentera även idag. :) Grattis! Att allt är bra. Spännande att följa hur allt går och att få se vad det blir i slutändan. Kommer ni och hälsar på innan ni blir så många? Sen måste ni ju komma även efteråt också förståss. Kram

http://salo.blogg.se

 
Ingen bild

Maria

9 december 2008 19:45

Skönt att höra att allt är bra med de små :) Jag hoppas att allting kommer att fortsätta lika bra, ni har de bästa av förutsättningar och jag tror det är klokt att leva i nuet :)

Många kramar

 
Ingen bild

Mia

9 december 2008 19:56

Skönt att höra att allt är bra. Det är bara att ta en dag i taget. Kramar.

 
Ingen bild

Jeanette

9 december 2008 22:02

Grattiskram!

 
Ingen bild

Annelie

9 december 2008 23:25

Underbart...KRAM!!!!!!

 
CrimsonAnna

CrimsonAnna

10 december 2008 09:27

Grattis-fortsätter hålla tummarna för att allt går väl:)

http://metalanna.blogspot.com

 
Nini

Nini

10 december 2008 10:01

Om allting är så bra just nu, så finns det all anledning att tro att det kommer att fortsätta så bra även imorgon. Och sen nästa dag och nästa vecka och... *ler*

http://nini.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Katarina

10 december 2008 12:02

Grattis^^

 
Sofia

Sofia

10 december 2008 15:22

Shit, och jag som tyckte att det var coolt när det bara var EN i magen. Två måste klart smälla högre. Glädjs nu åt de små liven och oroa sig inte.
Och förstås, GRATTIS! till att allt såg bra ut!

http://vildvittra.net

 
Anna

Anna

10 december 2008 20:25

Men åhh va skönt att det var bra! Jag håller tummar och tår för att det fortsätter så!
Va roligt och häftigt!
kram kram

http://anderssonlindstrom.blogg.se

 
Emma

Emma

11 december 2008 11:17

Ramlade in på din blogg & läste om tvillinggraviditeten. Såg även att du hade en liten Freja. :) Grattis, spännande!

http://hearrtbeats.blogg.se

 
Ingen bild

Kajsa

11 december 2008 12:18

Hejsan vannen! Vad glad jag blir att allt e bra just nu. Haller med Nini :) Haller tummar och tar! Imorgon borjar jag min resa hemat, e hemma pa sondag kl 6 pa morgonen :) Kram pa er bada!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vampireslave - 28 oktober 2009 20:42

jag provar mina vingar. kanske kan jag lära mig flyga. åtminstone förstå hur wordpress funkar. där tänker jag hålla till ett tag. får se vart jag landar. kika in i nätet hos vampireslave! ...

Av vampireslave - 27 oktober 2009 18:48

idag är det lördag. så sant som det är sagt. desperate housewives på tv ikväll. alltså är det lördag. nya nemi ramlade in genom brevlådan idag. dubbellördag. och på lördagar får man äta godis. därför gick vi i samlad trupp till affären för att inhand...

Av vampireslave - 26 oktober 2009 12:34

det här med tid. den är svår att hålla koll på. nuförtiden. åldrar och minuter känns som petitesser. men visst blir kinderna lite skamligt röda när jag vid frukosten insåg att vilda och yla blivit fem månader gamla. FÖR TVÅ DAGAR SEN.   för mycke...

arg

Av vampireslave - 25 oktober 2009 10:32

anledningen till att jag bytte till BLOGGAGRATIS bloggportal var för att slippa all satans reklam. trött på detta hos blogg.se tyckte jag att bloggagratis var ett perfekt alternativ. för ett tag sedan bytte portalen namn till bloggplatsen, och vad se...

Av vampireslave - 24 oktober 2009 19:03

tvillingbetraktelse. ibland händer det att fel barn stoppas i fel säng. småkrypen är inte alls lika. och otroligt lika. på samma gång. dialogen som utspelade sig är ju inte klok egentligen. jag skyller helt och fullt på den utarmande tröttheten:   ...

Presentation

Omröstning

vill du byta efternamn?
 ja
 ja - vill skapa ett eget
 nej
 har redan gjort det
 vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards